سومین نوع خونریزی که بررسی میکنیم، خونریزی داخل پارانشیم (IPH) یا خونریزی داخل مغز (ICH) است که زیرمجموعه ای از خونریزی داخل جمجمه است.

این خونریزی میتواند در اثر صدمات ترومایی یا غیرترومایی ایجاد شود، مانند خونریزی از تومورها، همانژیوم، بیماران مبتلا به فشارخون بالا.

در این خونریزی معمولا نواحی یکدست (هموژن) هایپردنس در داخل بافت مشاهده میشود مانند تصویر زیر؛



و پس از 24 ساعت توسط هاله ای از ادم وازوژنیک احاطه میشود، ادم وازوژنیک یکی از ادمهای مغزی است و در اثر افزایش نفوذپذیری عروق مغز به وجود می آید. (به BBB یا سد خونی مغزی آسیب میرسد.) این ادم معمولا در ماده ی سفید مغز رخ میدهد. برای ایجاد آن، حداقل 48-24 ساعت زمان نیاز است.

شکلهای زیر ادم وازوژنیک را نشان میدهد؛

      

 

ممکن است در این محل  Brain contusion یا له شدگی مغز هم اتفاق بیفتد که علاوه بر خونریزی، بافت مغز هم آسیب میبیند. و در تصاویر سی تی اسکن نمای فلفل نمکی (salt & pepper) را ایجاد میکند.

منظور از فلفل، مناطق نکروز شده است که سیاه دیده میشود و منظور از نمک، مناطق خونریزی است که سفید تصویر میشوند.

در شکل بالا  فلشهای بلند، محلهای خونریزی و فلشهای کوتاه، مناطق نکروز شده میباشند.

 

شایعترین محلهای وقوع کانتیوژن، مناطقی هستند که هنگام جابجایی و حرکت مغز در داخل جمجمه، بیشترین تماس را با استخوان دارند.

 

معمولا کانتیوژنهای مغزی بعد از گذشت شش هفته جذب میشوند  و جای آن CSF پر میشود. به این مناطق هایپودنس که به این صورت پدید می آید، (Porencephaly:holes in brain) میگویند.

 

منابع: اینجا