پیش نوشت یک: یکی از موضوعاتی که به آن علاقه دارم، بحث پاتولوژی(بیماری شناسی) است. شبیه یافتن و کشف کردن است. ویژگیها دلایل و تظاهرات بالینی یک بیماری را بشناسی و در تصاویر پزشکی بتوانی آنها را تشخیص دهی.

پیش نوشت دو: یکی از گروههای تلگرامی که حذف نکرده ام (اخیرا یازده گروه و کانال تگرامی را پاک کرده ام) گروه تصویربرداری پزشکی ایرانیان است.یکی از بحثهایی که آنجا مطرح شد درمورد Emphysema بود. همین شروعی بود برای نوشتن درمورد پاتولوژی. (از نظرات دوستان در این متن کمک گرفته ام، به خصوص آقای رامین کشکولی.)

درمورد بیماری emphysema:

این لغت به معنی اتساع و بزرگی عضوی (از بدن) در اثر گاز یا هواست.

این بیماری زیرمجموعه بیماری های انسدادی مزمن ریه است. در امفیزم دیواره ی آلوئولها از بین میرود و چندین آلوئول باهم یکی میشوند و بول(تاول) امفیزماتور ایجاد میشود.

این بیماران Barrel chest یا ریه ی بشکه ای یا فراخ دارند.

در گرافی ساده قفسه سینه، ریه این افراد تیره تر از ریه یک فرد نرمال است. (تیرگی به دلیل کاهش اندازه عروق خونی است.)

البته باید توجه داشت در یک تصویر با کیفیت خوب تنه های مهره ای در پشت سایه ی قلب سخت تر دیده میشوند، اگر آنها بسیار شفاف تر دیده شوند تصویر دارای نفوذ زیادی است که ریه ها را تیره نشان میدهد.

دوستان در این گروه اشاره کرده بودند که قبلا از سایز فیلم 35*35 سانتی متر استفاده میکردند اما چون این بیماران ریه فراخی دارند، از کاست 14*17 اینچ استفاده میکنند.(در رادیولوژی آنالوگ و کامپیوتری)

این بیماران همی دیافراگم مسطح دارند.

سرفه، ویز، اختلال در تنفس، درد، تندی نفس، استفاده از عضلات شکمی به جهت کمک بیشتر برای تنفس از علائم این بیماریست.

از علت اصلی این بیماری، مصرف سیگار است.