پیش نوشت: سالهاست برای فعال کردن اینترنت موبایل از سرویسهای اپراتور همراه اول استفاده میکنم و از اپراتور ایرانسل در مورد این مسئله اطلاعی ندارم. این را گفتم تا بهانه ای باشد بر این نابلدی و ناشیانه گری خودم.

 

برای اولین بار میخواستم از سرویس اینترنت ایرانسل برای خودم استفاده کنم. سیمکارتی که حدود سه سال پیش به یمن رفتار مسری گله ای از طرف دانشگاه هدیه! گرفته بودیم و قصد داشتم اینترنت سیم کارت را فعال کنم اما نمیدانستم چطور. با جستجو در نت چیزهایی دستگیرم شد اما نتیجه نداد و نتوانستم آن را فعال کنم. اینطور که سرویس ایرانسل پیام داده بود باید تنظیمات مربوط به فعال سازی اینترنت را در موبایل، دستی وارد میکردم.  یک کد دستوری داده بود و باید شماره گیری میکردم و طبق آن، مراحل را جلو میرفتم. انجام دادم اما نشد.

همان روز از کنار یک مغازه رد شدم و نوشته بود خرید سیم کارت ایرانسل، فعال کردن اینترنت سیمکارت. فرصت خوبی بود تا از این فروشنده کمک بخواهم اما به خودم گفتم نه، خودم درستش میکنم.

بالاخره بعد از یک روز تلاش و تقلا کردن، توانستم اینترنت موبایل را وصل کنم.

بعد از فعال شدن نت از خودم پرسیدم که آیا این همه تمرکز روی این موضوع می ارزید؟ آیا می ارزید یک روز وقت و انرژی خودآگاه و نا خودآگاهم را برای چنین مسئله ای صرف کنم، بخاطر اینکه نخواهم از دیگران کمک بگیرم؟ درست است این یک مسئله ی نسبتا ساده بود و بالاخره میتوانستم آن را حل کنم اما آیا هرچیز و یا هرکاری را باید خودمان حل کنیم؟ آیا کمال طلبی باعث شد که بخواهم خودم حتما مسئله را حل کنم؟

نمی ارزید. یکی از دلایلش محدود بودن انرژی ذهن است. من ذهنم را درگیر این مسئله ی کوچک کرده بودم، اولویتهایم جابجا شده بودند و آنها را به تعویق انداخته بودم و طبیعتا حس خوشایندی نداشتم.

به این فکر میکنم که یک تصمیم بسیار کوچک و کم اهمیت، چگونه میتواند تصمیم های مهم دیگر را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را حتی ممکن است برای مدتی کوتاه، کمرنگ کند.

یکی دیگر از دلایلش اینست که ما فرصت آزمون و خطا نداریم، آنقدر امتحان کنیم تا سرانجام مطلوب ما بشود.

 اگر برای یک موضوع یا مسئله ای که حل آن مدت مشخصی نیاز دارد، ما زمان بسیار بیشتری وقت بگذاریم ضرر کرده ایم. گاهی باید گذاشت و رهایش کرد، حتی اگر به هیچ نتیجه ای نرسیده باشیم.

بهتر است کار را به دیگران بسپاریم، افرادی که میتوانند همان مسئله را در چند دقیقه حل کنند. اما ما خودمان میخواهم به آن موضوع پی ببریم و در آخر هم از پیدا کردن راه حل، زیاد خوشحال نیستیم. فکر میکنم واقعیت این است که ما با کمک نگرفتن از دیگرانی که مناسب این کار هستند، دقیقه ها و انرژی زیادی را برای یافتن پاسخ این موضوع یا این مسئله میبازیم.